Sök Menu

Information om tidsbeställning

Välkommen till blodgivning! Vi betjänar enligt tidsbokning. På denna sida hittar du svar på vanliga frågor.

Fråga mer i blodgivarnas avgiftsfria infotelefon 0800 0 5801 (vardagar kl. 8–17).

Boka tid här.

Vanliga frågor om tidsbeställning för blodgivning

Vem kan beställa tid för blodgivning?

Alla blodgivare kan beställa tid för helblodsgivning – även du som gör det för första gången. Du behöver inte registrera dig och du behöver inte ha något blodgivarnummer. 

Trombocytgivning (endast möjligt vid blodtjänstbyrån i Stenhagen) är endast möjlig för vissa befintliga blodgivare.

När kan jag beställa tid?

Tidsbeställning för våra blodgivningstillfällen kan ske senast fyra veckor före tillfället. Tidsbeställning vid Blodtjänstens fasta blodtjänstbyråer kan ske tidigare än så.

Kan jag beställa tid samma dag?

Ja. Det är viktigt att alla beställningsbara tider beställs då dessa öppnas upp utifrån antalet blodgivare som behövs.

Hur beställer man tid?

  1. Gå till tidsbeställningen. Du behöver inget användarnamn och du behöver inte logga in för att beställa tid.
  2. Hitta blodgivningsställe på kartan eller skriv in ortnamn i sökfältet och klicka på kartsymbolen. Du kan beställa tid vid valfritt blodgivningsställe. Om du inte får några sökresultat finns det ingen blodgivning på orten ifråga, eller tidsbeställningen är ännu inte öppen.
  3. Kalendern visar dagar med lediga tider. Välj önskad dag.
  4. Välj önskat klockslag. 
  5. Fyll i dina kontaktuppgifter. Du får ett bekräftelsemeddelande med vilket du kan senare redigera din tidsbeställning. Vi skickar dessutom en påminnelse om tidsbeställningen till dig en dag före blodgivningen.
  6. Tack för att du hjälper! Kom också ihåg att fylla i den elektroniska hälsodeklarationen på blodgivningsdagen eller dagen innan.

Hur mycket tid bör man reservera för blodgivning?

Helblodsgivning tar 5–10 minuter, men du bör reservera minst en halvtimme för hela besöket då du bör ha tid för vilo- och kaffestunden efter blodgivningen. Om du ger blod för första gången, reservera en timme.

När ska jag finnas på plats?

Vid den tidpunkt som du beställt. Vänligen se till att du finns på plats vid beställd tidpunkt. 

Behöver jag köa trots beställd tid?

Vi strävar efter att betjäna alla blodgivare så snabbt som möjligt. Ibland förekommer det ändå trängsel och smärre köbildning då flera olika blodgivare kan ha samma beställd tid som du. 

Är tidsbeställning obligatoriskt för blodgivning?

Vi tar gärna emot dig även utan tidsbeställning, om du inte har hunnit beställa tid och vi har plats för dig. Skötaren fattar beslut om detta med beaktande av bl.a. säkerhetsavstånd i blodgivningslokalen. Vi betjänar dock i första hand med tidsbeställning.

Behöver man registrera sig för tidsbeställning?

Nej, det behöver man inte. Uppge din e-postadress och ditt telefonnummer i samband med beställning så kan du senare redigera din beställning via bekräftelselänken.

Hur gör jag om jag inte klarar av att beställa tid?

Du kan också beställa tid genom att ringa vårt blodtjänstbyrå eller Blodtjänsts infotelefon 0800 0 5801 (vardagar kl. 8–17). Vid behov ger vår personal på plats vägledning i hur du beställer tid till nästa gång. Personalen kan också beställa tid åt dig på plats för den aktuella dagen (om det finns lediga tider) eller till nästa allmänna blodgivning.

Varför kan jag inte beställa tid?

Det är möjligt att blodgivningen är full om det inte går att beställa tid. Försök beställa tid en annan dag, eller återkom när vi anordnar nästa blodgivningstillfälle på din ort. 

Om du behöver hjälp med tidsbeställningen ger vi gärna råd på vårt avgiftsfria infonummer för blodgivare, tfn 0800 0 5801 (vardagar kl. 8–17). 

Jag ska på blodgivning med en grupp eller en vän. Var beställer vi tid?

Var och en ska ha sin egen tid. Grupper kan beställa tid genom att ringa upp vår närmaste fasta blodtjänstbyrå eller genom att ringa vår avgiftsfria infotelefon för blodgivare, tfn 0800 05801 (mån–fre 8–17). Ni kan också göra tidsbeställningarna själva,. 

Vad händer om jag är sen?

Vi önskar att du kommer vid den beställda tiden. Personalen strävar efter flexibilitet. 

Vad händer om jag inte kan komma?

Om du inte kan komma är det viktigt att du avbeställer tiden. Då kan en annan blodgivare beställa din tid. Du kan avbeställa tiden själv med ett SMS eller via e-post med hjälp av den bekräftelselänk du fått, eller genom att ringa oss. Om du inte hittar bekräftelsemeddelandet, kika i din skräppostmapp. Du kan också ringa vår avgiftsfria infotelefon på 0800 0 5801 (vardagar 8–17). 

Det kostar dig ingenting att avbeställa din tid.

Kan jag ändra tiden jag beställt?

Om du har beställt tiden via vår webbsida kan du ändra den via länken i bekräftelsemeddelandet. Kika för säkerhets skull i skräppostmappen!

Du kan också ändra din beställda tid genom att ringa direkt till blodtjänstbyrån ifråga eller vår avgiftsfria infotelefon på 0800 0 5801.

Vad är nytt med det nya systemet för tidsbeställning?

Blodtjänst införde ett nytt system för tidsbeställning den 1 december 2021. Tidigare beställdes tiderna för blodgivningstillfällen och blodtjänstbyråer i olika system. Det nya systemet gör det enklare att beställa tid vid valfritt blodgivningsställe – i ett och samma system. Tidsbeställning för trombocytgivning sker tills vidare i ett separat system.

Hur skiljer sig blodgivningstillfällen och blodtjänstbyråerna åt?

Blodtjänsten har tio fasta blodtjänstbyråer runtom i Finland. På blodtjänstbyråerna anordnas blodgivning alla eller vissa vardagar. Vid vissa blodtjänstbyråer anordnar personalen blodgivningstillfällen i närområdet.

Blodgivningstillfällen är tillfällen utanför våra fasta blodtjänstbyråer där man kan ge blod. Blodgivning kan göras på vilken ort som helst.