Sök Menu

Organisera en blodgivningskampanj

Goda gärningar sprider också glädje när de görs gemensamt. Organisationer, företag, föreningar och skolor kan inspirera till att hjälpa många patienter som behöver blodtransfusion genom att organisera en intern kampanj för blodgivning. Låt blodet cirkulera!

BlodGruppen som består av cyklisterna i Team Rynkeby God Morgon gav blod tillsammans innan avfärden på cykel till Paris.


En blodgivningskampanj uppmuntrar även nya ansikten att hjälpa och skapar en gemenskapskänsla för en viktig sak. Kampanjen kan till exempel pågå under ett läsår eller i några månader. Den kan innehålla en lekfull tävling mellan olika enheter, orter eller medlemsorganisationer. De ivrigaste kan göra kampanjen till en årlig tradition. 

Om du planerar en kampanj, kontakta info(at)veripalvelu.fi så hjälper vi till. Du kan också komma igång med checklistan nedan. 

Kommunicera inspirerande och berätta fakta


Ju mer inspirerande, tydligare och aktivare du kommunicerar, desto fler deltagare får du. 
Kampanjinformationen ska innehålla åtminstone följande:

- Kampanjens namn, tidpunkt och arrangör
- Var, vem och hur delta
- Varför blodgivning är viktigt (siffror, patientberättelser, Blodtjänsts Youtube-videor, egna erfarenheter eller frivilliga exempelpersoner)
- Vem kan ge blod (länk till testet kanjagdonera.fi samt den avgiftsfria blodgivarinfotelefonens nummer 0800 0 5801, vard .8–17)

Poängräkning


För att slutpoängen ska kunna räknas, bör deltagande föreningar, klubbar eller enheter registrera sin BlodGrupp, det vill säga gruppen som ger blod regelbundet. Varje deltagare meddelar sedan namnet på sin egen grupp när de ger blod, och blir därmed medlem i BlodGruppen och alla kommande besök ökar automatiskt gruppens saldo.

OBS! För att BlodGrupperna som deltar i er kampanj ska kunna identifieras, måste ni vid tilläggsuppgifterna på gruppens anmälningsformulär skriva in en gemensam referens, till exempel takorganisationens eller kampanjens namn.

På er begäran skickar Blodtjänst diplom att delas ut till kampanjens vinnare. Ni kan till exempel belöna den grupp som har gett mest blod och den grupp som har gett mest i förhållande till antal medlemmar. Ni kan också belöna den vinnande gruppen med era egna priser (observera dock att blodgivningen enligt lag måste vara frivillig och gratis).

Välkommen att rädda liv tillsammans!





Checklista för planering:

- Kampanjens namn och längd? (helst ett par månader eller mer för att ge tillräckligt tid att delta)

- Målgrupp?

- Kommunikationskanaler? Webbplats, intranät, sociala medier (#sträckutdinhand, #blodgivning, #blodgrupp och kampanjnamnet), egna lokaler, e-postlistor, evenemang osv.

- Kampanjens visuella utseende? Ni kan skapa ett utseende i er egen stil eller använda Blodtjänsts material från materialbanken (användning av logon ska avtalas separat).

- Hur belönar ni vinnarna och publicerar resultaten? Blodtjänst kan på er begäran göra ett diplom till den vinnande gruppen.

För studerande finns det halarmärken. Be att få egna att dela ut!